my blog

nama

Pengikut

JGN LUPA KLIK

iklan jap

Selasa, 19 Februari 2013

Kurang Sihat

Salam semua, agak lama rasanya ibu tak menulis apa2 n3 kan? Sebenaqnya minggu lepas ibu tak berapa sihat, entahlah penyakit asma ibu sekarang ni agak menjadi-jadi. Minggu lepas Ibu kerja satu hari sahaja pada hari Rabu, hari Khamis n Jumaat plak ibu ambik mc. Mungkin sebab cuaca sekitar jawi ni agak sejuk sebab itu ibu sering terkena asma.

Ibu pun bukannya seronok sangat, kalau ibu cuti maka bertambahlah kerja-kerja ibu kt opis. Korang mesti hairan kan..... walaupun ibu ni sakit tapi bila tengok orangnya cam sihat walafiat jer kan. Ibu kan sakit Asma, so ubat yang ibu makan ada kandungan steroid.





Asma yang juga dikenali sebagai semput atau lelah merupakan penyakit paru-paru akibat daripada radang (inflamasi) dan penguncupan atau penyempitan saluran pernafasan. Dalam masa yang sama, badan mengeluarkan mukus yang menyempitkan lagi saluran pernafasan ini. Ini akan menghasilan bunyi seperti bersiul berulang-ulang kali, terutamanya apabila pesakit menghembuskan nafas dengan bunyi “wiz”.


Di antara tanda awal seseorang itu mendapat asma ialah:

* Selalu batuk pada waktu malam, apabila suhu mula menurun
* Sukar tidur
* Keletihan tanpa diketahui puncanya
* Sukar bernafas
Serangan asma berlaku apabila terdapat perubahan dalam saluran pernafasan (seperti inflamasi/ bengkak) yang menyebabkan saluran pernafasan mengecil dan peka terhadap rangsangan luar. Tahap keterukan dan tempoh masa serangan asma berbeza antara seorang dengan seorang yang lain.
Di antara tanda seseorang itu mengalami serangan asma yang kronik ialah:
* Mengeluarkan bunyi “wiz” (menciut).
* Batuk berterusan tanpa henti, terutamanya pada waktu malam atau selepas melakukan aktiviti fizikal yang agak berat.
* Nafas pendek atau sesak nafas
* Ketat dada
Keadaan ini jika bertambah teruk dan tidak dirawat, ia boleh membawa maut. Bantuan kecemasan diperlukan apabila pesakit ini menunjukkan tanda kekurangan oksigen untuk bernafas seperti sesak nafas semasa berjalan atau bercakap, bibir dan kuku menjadi biru dan inhaler tidak lagi membantu mengurangkan serangan asma ini.
Sebenarnya asma merupakan penyakit yang tidak boleh disembuhkan kerana ia merupakan penyakit yang berkait rapat dengan alergi dan keturunan. Bagi pesakit yang sering mengalami serangan asma, doktor biasanya memberi ventolin dengan inhaler bagi melegakan saluran pernafasan. Namun begitu, keterukan dan kekerapan serangan asma ini boleh dikurangkan dengan berkesan sekiranya pencetus kepada serangan asma ini dapat dihindari atau ditangani dengan baik.
Di antara pencetus kepada serangan asma ialah:
* Alergi – terutamanya kepada kulat, habuk, lipas, debunga/bunga, makanan tertentu seperti kekacang, telur atau ikan.
* Bulu, kulit, air liur atau air kencing haiwan kesayangan (seperti kucing, anjing, dsb.) yang melekat pada pakaian, perkakasan rumah, karpet, kain selimut, dinding, dsb.
* Pencemaran udara sepert

* Cuaca – terutamanya waktu malam atau cuasa sejuk.
i jerebu, asap rokok, asap-asap lain, bau cat, penyembur rambut, dsb.
* Aktiviti fizikal seperti senaman atau sukan yang berat.
(ihsan dari.......http://sitik.wordpress.com)

2 ulasan: