my blog

nama

Pengikut

JGN LUPA KLIK

iklan jap

Isnin, 12 Disember 2011

SEREMBAN / SELAMBUT



CAKAH
Seremban / selambut merupakan aktiviti sukan in-door yang mesti ibu lakukan setiap tahun bagi mewakili pejabat JKR SPU ataupun mewakili negeri Pulau Pinang di kejohanan MASAK MALAYSIA. Permainan tradisional ni nampak ja senang tapi mencabar setiap pemain.Ibu mula mewakili JKR Spu sejak sukan in-door ini mula diperkenalkan, sejak tu ibu dan ahli-ahli kumpulan agak aktif dan sering mendapat tempat pertama dan ke-2. Saingan begitu hebat sekali antara daerah2 lain juga.


Ibu rasa ada diantara kita yang tidak mengenali apa itu seremban taupun belah utara panggil selambut @ batu tujuh. Seremban memerlukan 5 cakah untuk bermain. Cakah ialah uncang kecil yang mengandungi kacang hijau. Dalam permainan ini peserta perlu main 10 langkah dan sekiranya gagal peserta akan mati pada langkah berkenaan. Dengaq pun dah rasa susah kan. Kalau kita main kt kampung lepas ambik semua batu jer terus timbang tapi dalam kejohanan seremban peserta perlu menamatkan 9 langkah terlebih dahulu sebelum timbang. Nanti Ibu upload gambar cakah yer.

Tahun 2005 merupakan tahun permulaan permainan seremban di JKR pulau pinang, ni lah 4 wajah2 peserta yang mula2 menceburkan diri dalam sukan ni. Gambar ni dirakam sebelum kami bertolak ke JKR Elektrik.


aku


 fuzah


 yus



kak pora

Lepas tu ibu mewakili Pulau Pinang di Kejohanan Permainan Tradisional MAKSAK di negeri Selangor, gambar semasa main dah hilang, cuma ada gambar kt dlm tren masa nk pi KL je kot. masa ni yang mewakili MAKSAK ialah ibu, aunty fuzah n aunty yus.


Gambar kat bawah ni ialah gambar semasa pertandingan seremban antara JKR Pulau Pinang. Masa ni kt JKR SPT, ni la suasana masa bermain. Yang duduk kt tengah2 tu pengadil. Yang pakai baju hijau tu kumpulan seremban dari JKR SPU. Selalunya memang kami pakai pakaian yang seragam dan tradisional baru nampak menarik.



Gambar ni pulak semasa pertandingan MAKSAK Malaysia kat Bandaraya Melaka. Ni semasa upacara penutup. Ini antara barisan pemain2 MAKSAK Tradisional, seperti congkak, selambut, sumpit, sepak raga ratus dan dam.













 Aksi2 semasa bermain



Shopping kat Melaka

Gambar kat bawah ni masa pemilihan pemain untuk mewakili Pulau Pinang ke Kejonanan MAKSAK Malaysia. Pemilihan ni dibuat di Taman Belia Pulau Pinang. Inilah muka2 bosan yang sedang menunggu keputusan yang sangat2 la lambat. Sesiapa yang terpilih akan mewakili Pulau Pinang dan Kejohanan Maksak Tradisional tahun tersebut akan diadakan di negeri Perak.






Permainan conkak yang masih belum selesai kerana penyertaan yang terlalu ramai.

Bersama dengan kak Ina daripada Imigration Pulau Pinang yang juga merupakan peserta seremban.


KEJOHANAN MAKSAK TRADISIONAL 2009 DI TELUK BATIK, PERAK
1) Hari Pertama di teluk Batik


Pulau Pinang VS ATM









Makan Malam bersama Menteri Besar Perak



















TEMPAT KE-3 Seremban


.
TEMPAT KE-3 KESELURUHAN


KEJOHANAN MAKSAK TRADISIONAL 2010 DI PENJARA KAJANG, SELANGOR
1) Hari Pertama



















KEJOHANAN MAKSAK TRADISIONAL 2011 DI KUANTAN, PAHANG.
1) Dalam Bas






 Kak shidah yang dahaga
2) Hari Pertama










Permainan Dam yang dijalankan bersebelahan permainan Seremban





3) Video Permainan Seremban
video

4)Dinner














Masa ni ibu sakit mata, tu yang mata tak bleh nak bukak jer


Kak Shidah n Kak Shima


Kak Mahidah n Kak  Seri Pantun

5)Hari ke-2










PERLAWANAN PERSAHABATAN DENGAN KWSP SEB. JAYA









Bergambar kenangan 

HARI SUKAN JKR YANG DIADAKAN DI BATU UBAN

1) Masa ni ibu tak main bagi orang lain main plak

SPU bertemu SPS







2) bersantai sementara menunggu ketibaan Pengarah






Tiada ulasan:

Catat Ulasan